Adviesdiensten

ADVIESDIENSTEN 

  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

Zoals de Arbowet aangeeft dient iedere organisatie te zorgen voor een veilige en gezonde werk- en/of leeromgeving. Misschien is er binnen jouw organisatie een Risico Inventarisatie en -Evaluatie gehouden en op basis van de uitkomsten een Plan van Aanpak gemaakt. En waarschijnlijk zijn er inmiddels al vele veiligheidsmaatregelen genomen.  Maar... 100% veilig bestaat niet. Het streven is een aanvaardbaar niveau. We zullen ons dus moeten realiseren dat er altijd restrisico’s blijven bestaan die we niet kunnen voorkomen.

 

Wanneer zich toch onverhoopt incidenten voordoen, dan is het inzetten van een bedrijfshulpverleningsorganisatie (BHV) van groot belang. BHV-ers worden namelijk opgeleid om (brand-)schade te beperken, medewerkers te begeleiden tijdens een evacuatie of om levensreddend Eerste Hulp te verlenen. Daarnaast hebben BHV-ers ook een preventieve rol om incidenten op de werkvloer te voorkomen.

 

Een BHV-organisatie wordt onder andere om deze reden door de Arbowet als verplicht gesteld. Maar een goed opgeleide en georganiseerde BHV-organisatie, daar komt best nogal wat bij kijken. Als adviseur/ instructeur BHV sta ik jou en jouw BHV-organisatie graag bij om een veilige werk- of leeromgeving te creëren en de BHV goed op de kaart te zetten.

 

BHV is maatwerk

Iedere organisatie heeft zijn eigen specifieke risicofactoren. De BHV-organisatie moet daarop worden afgestemd. Denk daarbij aan de aard van de organisatie, bedrijfsspecifieke werkzaamheden, complexiteit en de ligging van het gebouw, het aantal aanwezigen binnen het gebouw, de mate van zelfredzaamheid, de aanrijdtijd van de professionele hulpdiensten, de beschikbaarheid en bezettingsgraad van de BHV-organisatie, om maar wat te noemen.


Begin bij het begin

Om de organisatie veiliger te kunnen maken moeten de risico’s en de gevaren eerst goed in kaart gebracht worden. Dit gebeurd aan de hand van een Risico Inventarisatie en – Evaluatie (RI&E).

 

Plan van Aanpak maken

Vervolgens worden de risico’s geëvalueerd op mogelijk kans en de impact en wordt op basis hiervan Plan van Aanpak opgesteld. Met dit document kunnen we de prioriteiten bepalen om gericht en binnen een afgesproken periode de risico’s terug te dringen tot een aanvaardbaar niveau. Dit kan bij voorkeur door de risico’s aan te pakken bij de bron. Maar wanneer dat niet mogelijk is, kunnen we ook werkwijzen veranderen of veiligheidsmiddelen aanschaffen.

 

En als het toch mis gaat?

Ondanks alle genomen maatregelen blijven er altijd risico’s bestaan, dit noemen we de restrisico’s. Denk bijvoorbeeld aan letsels door vallen of uitglijden, een medewerker die spontaal onwel wordt op de werkvloer of een hartstilstand krijgt, ernstig wateroverlast, brand, gaslekkage, dreiging van buitenaf. Dan is een goede BHV-organisatie onmisbaar.


De BHV-organisatie. Wat moet er geregeld en geborgd zijn?

Een BHV-organisatie inrichten beperkt zich niet tot een aantal medewerkers aanwijzen en opleiden. Vandaar de belangrijkste punten op een rijtje.

  • 1. Veiligheid en BHV binnen de organisatie op de kaart brengen

    Veiligheid en Bedrijfshulpverlening dient goed onder de aandacht worden gebracht binnen bepaalde functionarissen binnen de organisatie (directie, hrm, arbo- of preventiemedewerker, ondernemingsraad, enz). Zo dient bijvoorbeeld BHV een vast onderwerp te zijn bij het uitvoeren van de RI&E, het Arbo-overleg en wordt de BHV-organisatie hierbij voldoende betrokken. Ook alle medewerkers en andere aanwezigen dienen op de hoogte te zijn van de BHV-organisatie en wat er van hen wordt verwacht als er zich een incident voordoet.

  • 2. De administratieve organisatie op orde brengen

    Gebaseerd op de RI&E moeten BHV-beleidskaders, een BHV-plan, taakbeschrijvingen en ontruimingsprocedures worden opgesteld en moeten de procedures regelmatig worden geoefend door het organiseren van ontruimingsoefeningen, waaraan alle aanwezigen verplicht aan deel moeten nemen..

  • 5. Regelmatig BHV-oefeningen houden

    Naast een opleiding en de jaarlijkse nascholingstrainingen is het dan ook van belang om periodiek ontruimingsoefeningen worden gehouden. En ter voorbereiding hierop is het ook aan te raden regelmatig workshops te organiseren, bijvoorbeeld in het kader van gebouwkennis, communiceren met portofoons of een tabletopoefening waarbij de ontruimingsprocedures worden besproken. Dit houdt de BHV-organisatie scherp en gemotiveerd.

  • 6. Zorgen voor voldoende (brand-)veiligheidsvoorzieningen

    Het is vanzelfsprekend dat het gebouw goed moet zijn uitgerust met alle noodzakelijke en werkzame veiligheidsmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan een

    brandmeldinstallatie, AED, verbandkoffers, overal de juiste blusmiddelen, pictogrammen, portofoons, nooduitgang bordjes, compartimenten, ontruimingsplattegronden enz..

Kortom: Er komt nogal wat bij kijken.

Share by: